Rijbewijs onderhouden


Voortgezette opleidingen om het rijbewijs te onderhouden.

U staat er misschien niet zo bij stil, maar als u aan het autorijden bent, dan doet u dat vaak als vanzelfsprekend en onbewust binnen de grenzen van uw eigen comfortzone. In die comfortzone bent u, volgens de psycholoog Maslow “onbewust bekwaam”: zonder er al te veel bij na te denken (dus vrijwel automatisch) gaat de verkeersdeelname in uw auto u goed af.

Wat beschreef die Maslow nou precies.

        Bron:  Abraham Maslow, vier leerstadia / bewustwordingsfasen

 

Toelichting op dit schema bij het aanleren en onderhouden van autorijden in het verkeer.

Fase I:  Onbewust onbekwaam

Tot de leeftijd van (tegenwoordig) 16½ jaar had u nog nooit in een auto gereden en u dacht er ook nog niet eens aan. Kan ook zijn dat u al eens op uw ouders had gelet en dacht “appeltje eitje”. Hoe dan ook in alle gevallen was u in dit schema  “onbewust onbekwaam” in verkeersdeelname met een auto.

Fase II:  Bewust onbekwaam

Tijdens de eerste rijlessen kwam u er achter dat autorijden en een veilige verkeersdeelname toch heel anders was dan het leek.  Vanaf dat moment wist u dat u het niet kon en dat u het ook niet vanzelf zou kunnen aanleren vanuit een boekje. In deze fase was u “bewust onbekwaam” en ging  u zich door het volgen van meerdere rijlessen bekwamen.

Fase III:  Bewust bekwaam

Toen kwam het moment dat u op het  rijexamen ging. Het fiat van de rijexaminator betekende dat u  “bewust bekwaam”  was en hiermee werd u losgelaten om alleen (d.w.z.  zonder opleider) verder te gaan.

Fase IV:  Onbewust bekwaam

Met het maken van kilometers en verstrijken van tijd, ging vervolgens alles steeds automatischer en kwam u in de fase “onbewust een bekwame automobilist”.

Nu hebben we in ons land geen permanente verkeerseducatie. Dat wil zeggen dat er, na het verplichte theorie- en rijexamen, geen wettelijke verplichting is tot het volgen van nascholingscursussen of -trainingen om verkeersvaardig te blijven. Een éénmaal behaald rijbewijs onderhouden (zowel theoretisch als praktisch) is dus een zaak van eigen verantwoordelijkheid.

Praktijktrainingen om het rijbewijs vrijwillig te onderhouden hebben tot doelstelling de comfortzone van de deelnemers te vergroten (voor twintigers) of te onderhouden (automobilisten die, pakweg, meer dan 7 jaar rijervaring hebben).

Tijdens dergelijke trainingen worden de deelnemers door de trainer/coach uit hun automatische comfortzone gehaald en teruggebracht naar de leerfase “bewust bekwaam”. Na de training zal de toepassing van het opnieuw aangeleerde zich “onbewust bekwaam” weer gaan manifesteren, maar dan op een hoger niveau als voor de training.

Hieronder een paar voortgezette opleidingen om je rijbewijs te onderhouden.

Na tijdelijke ongeschiktheid de draad weer oppakken.

U heeft bijvoorbeeld een verkeersongeval of een medische aandoening (bijv. hersenbloeding) gehad en wilt het autorijden weer oppakken.  Vaak gaat het om terugwinnen van vertrouwen.  Met mijn brede ervaring kan ik U hiermee van dienst zijn.

Soms moet men na een tijdelijke ongeschiktheid worden herkeurd door de medische afdeling van het CBR en soms gaat die herkeuring gepaard met een rijtest door een adviseur (geen examinator) van het CBR.  Deze rijtest moet plaatsvinden in een lesauto.  Ook hiervoor kunt u bij  mij terecht.

Moderne Tied’n.  Tied Veur ’t Nije Ried’n.

Lekker ontspannen achter het stuur zitten en dito aankomen op uw bestemming.  Meer comfort voor u en uw medepassagiers.  Meer gelegenheid om op de weg te letten.  Flink besparen op de autokosten.  En ook nog eens bijdragen aan een beter milieu.

Doeks uut Hasselt.

< klik hier >  Dukes of Hazzard,  wie waren dat?
< klik hier >  Doeks:  uitrollen in de versnelling 1
< klik hier >  Doeks:  uitrollen in de versnelling 2
< klik hier >  Doeks:  vlot versnellen en doorschakelen bij 2000 tpm
< klik hier >  Doeks:  50 in z’n 4
< klik hier >  Doeks:  de rijstijltips nog eens op een rij
< klik hier >  Om te bezien wat deze nieuwe rijstijl voor u kan opleveren.

Zoals vermeld op de site van Het Nieuwe Rijden (afgekort HNR),  ben ik gecertificeerd rijstijltrainer.

De rijstijltraining wordt gegeven aan 1 of 2 personen.

  • 1 persoon,   duur 7 uur van  8:30  tot  16:00 uur;
  • 2 personen, duur 8 uur van  8:00  tot  16:30 uur.

Natuurlijk ben ik in deze training doelgericht bezig,  maar u zult merken dat het,  geheel in de lijn van  HNR,  ook een ontspannen dag is.

U bent mijn gast en ik verzorg de catering (koffie, thee, koek en lunch).

Het verdient voorkeur in uw eigen auto te trainen,  maar deze moet dan wel voorzien zijn van een boordcomputer.

Prijzen (incl. btw)  HNR:

Auto rijschool Eigen auto
Dagtraining 1 pers. € 333,- € 298,-
Dagtraining 2 pers. € 201,- pp € 181,- pp